Oprah is mee op de kar van Weight Watchers gesprongen en deelt ons in reclamefilmpjes mee dat je slank moet zijn om succesvol te zijn. Dat vind ik enorm teleurstellend en het is niet de empowerment die ik van haar verwachtte.
Oprah. Ze heeft zelfs geen achternaam nodig, want iedereen weet meteen over wie het gaat.
Zelf ben ik nooit een fan geweest van haar. Ik voelde niet echt iets voor haar, maar had ook niks tegen haar. Tot ik een tijdje geleden haar nieuwste reclamespot zag. Niet voor een nieuw magazine of tv-programma. Nee, jammer genoeg was het een commercial voor Weight Watchers.
Je weet misschien dat Oprah aandelen heeft in Weight Watchers. Een bloeiende samenwerking waar natuurlijk ook de nodige marketingcampagne bijhoort. Laatst zag ik een van haar reclamefilmpjes voorbijkomen en de eerste zin die Oprah daarin zegt, is:
“Inside every overweight woman is the woman she knows she can be”
Vrije interpretatie: elke dikke vrouw wil de slanke vrouw in zich naar buiten laten komen.
En dat maakte me ongelofelijk kwaad!
Ten eerste is dit helemaal niet waar, want er zijn genoeg dikke vrouwen die gelukkig zijn met zichzelf en hun lichaam. Dus nee, Oprah, ik apprecieer het niet dat jij denkt te kunnen spreken voor elke dikke vrouw.
Maar ook: stel dat het toch waar zou zijn, dan zit je niet op de juiste plaats bij Weight Watchers (of eender welk ander dieetprogramma), want dat werkt niet. Hun eigen cijfers bewijzen dat.
Maar wat ik eigenlijk nog het ergste vind, is dat Oprah predikt dat je eigenwaarde volledig afhangt van je gewicht.
Ze doet in het filmpje heel emotioneel over haar eigen dieetgeschiedenis en eindigt dramatisch met te zeggen dat ze nu eindelijk klaar is om er écht voor te gaan.
Juist ja …
Kijk, Oprah doet in haar privéleven wat ze wil. Daar heb ik geen zaken mee. Maar met dit reclamefilmpje bereikt ze miljoenen mensen en haar boodschap is echt niet zo positief.
Want bekijk het eens zo: Oprah heeft een supersuccesvolle talkshow, ze doet ongelofelijk belangrijk liefdadigheidswerk, ze heeft diploma’s van verschillende universiteiten, ze heeft de Medal of Freedom gekregen van president Obama en ze wordt soms de meest invloedrijke vrouw in de wereld genoemd. En dan zegt zij dat ze nog niet de persoon is die ze kan zijn, enkel omdat ze overgewicht heeft?
Are. You. Freaking. Kidding. Me.
In alle andere dingen die ze onderneemt, is zij de vrouw die empowert, die een inspiratie is voor zoveel mensen.
Maar met één reclamespot van een minuut maakt ze aan alle vrouwen duidelijk dat succes niet belangrijk is als je dik bent.
Want het is pas als je slank bent, dat je de persoon bent die je altijd al had willen zijn.
Ik snap het echt niet.
Oprah zou de perfecte persoon zijn om vrouwen te leren dat je ongelofelijk veel kan bereiken en dat je gewicht daar absoluut niets mee te maken heeft.
Stel je eens voor dat ze die boodschap de wereld in stuurde. Dát zou pas een revolutie zijn.
Ook interessant om te lezen:
De niet-zo-verbazende cijfers van de Flair-enquête
In de Flair van deze week staan enkele resultaten van hun body-image-enquête waaraan 3490 mensen deelgenomen hebben. De cijfers schetsen geen rooskleurig beeld over hoe veel vrouwen over hun lichaam denken. Dat is triest, maar ook niet helemaal verbazend.Enkele...
Wat als je een slechte dag hebt?
Body positivity ontdekken is geweldig: je krijgt weer waardering voor jezelf en je lichaam, en je vindt een fantastische community. Maar er komt ook eens een slechte dag waarop het allemaal niet zo rooskleurig is. En wat doe je dan?Hoe graag je jezelf en je lichaam...
Waarom eetbuien voorspelbaar zijn als je op dieet bent
Een stukje chocolade, gevolgd door twee koeken. Dan nog wat chips. En dan maar ineens de rest van het pak koeken, want nu is toch alles om zeep. Ken je dat? Als je ooit op dieet geweest bent waarschijnlijk wel. Want diëten en eetbuien gaan nu eenmaal hand in hand.Als...